Juvelyrikos industrijoje yra nustatytos gairės arba ‘geriausia praktika’ kaip tam tikri juvelyrikos gaminiai turi būti žymimi, kad neklaidintų pirkėjų.
Lietuva yra narė vienos seniausių juvelyrikos federacijų pasaulyje – CIBJO (Confédération International de la Bijouterie, Joaillerie, Orfèvrerie des Diamants, Perles et Pierres). Lietuvos Prabavimo Rūmai seka daugybę jų nuostatų ir praktikų.
CIBJO nuolatos seka industrijos naujienas ir pildo nuostatus kaip elgtis juvelyrams, jie yra išleidę gana didelį gidą kaip žymėti laboratorijoje užaugintus deimantus, kuriuos šiame įraše aptarsiu tiek iš juvelyro ir kliento pusių.
Kaip vadinti laboratorijoje užaugintus deimantus?
Pageidaujamas terminas yra „laboratorijoje užaugintas (išaugintas) deimantas”, bet tinkami ir sinonimai kaip „laboratorijoje sukurtas deimantas”, „sintetinis deimantas”.
Šie terminai neturi būti trumpinami į „sin. deimantas”, „lab. sukurtas deimantas” ar „lab. užaugintas deimantas”
Terminai kaip „laboratorijoje užaugintas (išaugintas)”, „laboratorijoje sukurtas” turi iš karto eiti prieš žodį „deimantas” ir turi vienodai gerai matytis.
Būdvardžiai ir kvalifikaciniai parametrai kaip: kaip natūralus, tikras, autentiškas, brangakmenis, kultivuotas neturėtų būti pridedami naudojant apibūdinti laboratorijoje užaugintus deimantus.
Įmonės, gamintojai ir prekiniai ženklai netūrėtų naudoti tik savo vardo apibūdinti laboratorijoje užaugintus deimantus ir aiškiai pažymėti „laboratorijoje užaugintas deimantas”. Pavyzdys, verslas, prekiaujantis Bianchi vardu, savo laboratorijoje užaugintus deimantus turi apibūdinti kaip „Bianchi laboratorijoje užaugintas deimantas”, o ne „Bianchi deimantas”.
Kaip laboratorijoje užauginti deimantai turi būti pardavinėjami?
Pagal CIBJO gaires, laboratorijoje užauginti deimantai turi būti laikomi atskirai nuo natūralių deimantų. Turi būti aiškus pažymėjimas, kur yra laboratorijoje užauginti deimantai.
Reklamose neturi būti nekvalifikuotų terminų, kaip „aplinkai draugiškas” ar „eko-draugiškas” terminų apibūdinant laboratorijoje užaugintus terminus, nebent pardavėjas gali įrodyti produkto ekologinę/aplinkosauginę teigiamą vertę. Jeigu tokie terminai yra naudojami, jie turi būti pagrįsti nešališkos ir akredituotos institucijos.
Reklamose neturi būti naudojami terminai kaip „žalias”, „etiškas”, „tvarus” ir panašūs terminai, nebent šie terminai yra pagrįsti nešališkos ir akredituotos institucijos.
Pardavėjai turi paminėti, produkto laboratorinę kilmę pirma pasitaikiusia proga. Kad išvengti konfliktų, ant sąskaitų faktūrų, pirkimo kvitų turi būti akivaizdžiai parašyta „laboratorijoje užaugintas deimantas”
Jeigu yra naudojamas tik pavienis žodis „deimantas”, tai visada reiškia, kad deimantas yra natūralus.
Sertifikatai laboratorijoje užauginto deimanto ir natūralaus
Tiek natūralūs, tiek laboratorijoje užauginti deimantai gali būti individualiai sertifikuojami. Pagal CIBJO gaires, sertifikatai turi aiškiai nurodyti, kad tai natūralaus ar laboratorijoje užauginto deimanto sertifikatas.
Gemologai, laboratorijos ir institutai, kurie išduoda sertifikatus natūraliems ir laboratorijoje užaugintiems deimantams, siūloma dizainą, spalvas rinktis visiškai skirtingus, kad būtų lengva identifikuoti kur yra kuris deimantas.
Tokių laboratorijų kaip GIA ir IGI deimantų sertifikatai yra skirtingų spalvų ir iš karto lengva atskirti deimanto kilmę.
Taip pat daug sertifikuotų deimantų yra pažymėti sertifikato numeriu su lazeriu ant pačio deimanto. Siūloma, kad laboratorijoje užauginto deimanto numeris prasidėtų su LG (laboratory grown) ar panašiu identifikatoriumi.
Daugiau apie laboratorijoje užaugintų deimantų gaires galite skaityti: https://cibjo.org/wp-content/uploads/2024/01/LGD-Guidelines-CIBJO-Final-2024.pdf
Komentarai (0)